20 feb. 2007

Popinomhusorgi


Norrlands grymmaste inomhusfestival heter Umeå Open och går av stapeln i slutet av nästa månad. Jag hade sjukt roligt där förra året, och artistutbudet verkar minst lika lovande den här gången. Även om det blir svårt att toppa ruggigt bra spelningar med bland annat The Pipettes och Firefox AK. Och inte att förglömma Sophie Rimheden där jag och två kompisar gjorde mentalt rubbade danser längst fram medan SVT spelade in skiten. Tror dock inte att det blev så att konserten sändes på tv någon gång. Thank God för det.


Ett måste blir i år att stampa i takt till Juvelen. Jag, Annika och vår fina kompis Tove var på ett gig med honom för ett tag sedan och han var SOM PRINCE. Helt amazing, med andra ord. Utan tvekan en av årets mest lovande popstjärnor. Annika fotograferade som vanligt, och tog bland annat bilden ovanför, som är väldigt lysande indeed.

Ska också försöka se Anna Ternheim (såg henne på Trästockfestivalen för ett par år sedan, och hon lämnar en inte besviken), Deportees (”Arrest Me ’Till It Hurts”, någon?), Laleh (jag missade henne när hon spelade här i Skellefteå för typ två och ett halvt år sedan, och planerar att ta igen det), Melody Club (knasbollarna har gjort släppt några bra låtar genom karriären, även om senaste plattan var en stor besvikelse) och Salem Al Fakir (jag lyssnar i skrivande stund genom hans debutalbum, och jag gillar det jag hör).

Fläskkvartetten ft. Anna Ternheim – Leave A Light
Juvelen – Hanna
Salem Al Fakir – Devil Look

29-31 mars, alltså. Vi syns där.

Inga kommentarer: